witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Att älska Gud och din nästa....

Publicerad 2017-10-29 17:54:05 i Allmänt,

Dagens Evangelium: Matt 22:34-40

När fariséerna fick höra hur Jesus hade gjort saddukeerna svarslösa samlades de, och för att sätta honom på prov frågade en av dem, en laglärd: "Mästare, vilket är det största budet i lagen?" Han svarade honom: "Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna."
 

När man läser Bibeln kan man ibland undra vad som är det viktigaste i Bibeln, vilken förmaning som Gud vill att vi lägger störst vikt vid. Även Jesu samtida undrade över detta

Det viktigaste av allt enligt Bibeln är kärleken. Kärleken till Gud, och kärleken människor emellan. Kärleken är viktigt inte minst när det gäller att vinna människor till frälsning. Bibelns genomgående tema är Guds kärlek till människorna, från skapelsen i Första Mosebok ända fram till Jesu återkomst i Uppenbarelseboken. Just därför är det så viktigt att vi som kristna handlar i enlighet med vad Bibeln föreskriver. 

Dagens människor har mycket frågor om Gud, vem är Gud? Var finns Gud?  Vem är min nästa? Kan Gud befalla oss att älska? Vad innebär det att älska Gud? Vad innebär det att älska min nästa? Vad innebär det att älska mig själv?

I Bibeln möter vi en Gud med många ansikten. Gud är Skaparen som umgås med de första människorna, men också som den som förgör sin skapelse för att börja om. Gud är tröstaren när folket lider i fångenskapen. Gud är också den helige, den helt annorlunda som kallar profeten till tjänst. Gud är fadern, men också modern som tröstar sitt barn.. Gud blir människa en av oss, ett barn, en vän, en bror. Jesus Kristus, Gud med oss, Gud för oss och i oss.

 

När började jag min aventyrs liv är i Sverige då träffade jag några människor som sade att det är bättre för mig at gå ut utan min ordensdräkt, för att inte skrämma folket. Sant, jag var lite blyg, kanske inte rädd men ändå det var mycket sällan när gick jag ut på stan med dräkten på mig....

Men just nu... Jag bryr mig inte. Själv behöde jag tid för att dagens evangelium skulle mogna i mig. 

Människor behöver Gud, dem torstar efter Honom. Jag är van med de att människor fråga mig : "Är du riktig munk?!"  eller " Jag ser för det första gången i mitt liv en munk!" Ibland frågar dem om dem kan ta bild på mig  eller med mig :)

I varje av oss är Gud närvarade. Varje av oss är skapad av Gud och till Hans avbild. Vi behöver inte idag göra stora saker, att gå på gatorna och skrika att alla måste omvända sig eller att gå överallt med rosenkrans i handen och be högt. 

Jag tänker att vi borde göra helt tvärtom! Alltså övertygade andra och drog dem till Kristus genom vara beteende. Att vara extra snäll, att ljuga inte, att skvarla inte. Att det är vår nästa, andra människor ska börja fråga dig - varför gör du så här? Varför är du så konstig? Att vår beteende ska göra dem adra nyfikta. Och då kan du svara, jag är katolik, jag är Kristi lärjunge. Jag gör så gå grund av kärlek till Gud och till dig.  

 

På den yttersta dagen kommer Frälsaren inte att fråga oss vad vi hade för ämbeten. Han kommer inte att vilja veta vad vi ägde eller om vårt anseende. Han kommer att fråga om vi besökte de sjuka, gav mat och dryck till de hungriga, besökte dem som satt i fängelse eller hjälpte de svaga. När vi hjälper vår himmelske Faders minsta barn, så hjälper vi honom. Detta är kärnan i Jesu Kristi evangelium.

Tack vare att Frälsaren gav sitt liv för oss, har vi ett fullkomligt klart hopp, och tillförsikten och tryggheten att när vi lämnar denna jordiska tillvaro, så får återvända till honom. Genom Jesu Kristi försoning kan vi renas från synden och bli delaktiga i vår allsmäktige Faders gåva. Då ska vi lära känna den härlighet som ”Gud har berett åt dem som älskar honom”. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela