witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Bikt online

Publicerad 2017-11-06 21:44:20 i Allmänt,

Då och då får jag ett samtal med människor via mobilen eller mejl om bikt. De frågar: går det att bikta sig genom telfonsamtal? Eller : känner du nån websida som jag kan bikta mig med? När jag svarar att det går inte då kommer texten att den Katolska Kyrkan borde tänka om sånt lösning eller att jag är obarmhärtig...
 
Bikt. Botens sakrament. Försoningens sakrament. 
 

Jag själv som andra är lite rädd när jag skulle bikta mig. Jag vet att det råder ändå viss oro inför att bikta sig. Kommer prästen att förstå? Kommer han att tycka att jag är den hemskaste människa han mött? Och framför allt: kommer han att minnas alltihop ... ?

Jag brukar lugna dem som kommer till bikten efter några år, eller när står ajg för "fråga prästen" på ett läger att jag har hört allt, därefter är allt bara upprepning av samma grundläggande teman. Ibland säger jag att jag tar efter bikten speciella piller som hjälper mig att glömma vad den biktande sagt så snart denne lämnat rummet - eller biktstolen. 

Bikthemligheten, tystnadsplikt är absolut. En präst får aldrig, vad som än händer, vilka konsekvenser det än har för honom själv, på något sätt avslöja vad som sagts i en bikt .

Jag vet att många skulle vara glada att ha möjligheten att bekänna sina synder via internet eller telefon. Idag kan man prata och se personen på skärmens andra sidan så det borde vara också tillåtet att bikta sig. Men tyvärr det är inte och det kommer inte vara möjligt. Berätta för dina synder, erkänna misstag, lyssna på goda råd eller bara "kasta bort" syndar - ja, men full av bekännelse med avlösningen över Internet - nej. Det går inte att det huvudsakliga syftet med bekännelsen, som är absolution, förmedla genom internet eller mobilen. För att Gud ska förlåta våra synder behöver vi personlig kontakt med prästen. Varför? Här är det först och främst bättre att veta vad bikten är.

 

under bikten sker ett möte med gudomlig nåd. Detta är en direkt sakramentall upplevelse av Guds förlåtelse. I biktstolen möter vi Gud. Vi ser, hör en präst men egentilgen det är Jesus som pratar med oss. Präster är IN PERSONA KRISTI - istället Kristus. Det är inte prästen som ger oss avlösning men det är Gud som förlåter alla våra synder. 

Det finns villkor för Botens sakrament att det ska vara giltig. Utan syndabeskännelse, utan önskan att förbättra, blir det ingen absolution. Kan prästen bedöma genom internet att den personen som är på andra sidan av skärmen ville förbättra sig? Dessutom själva ansträngning i bikten att man går till biktsolen, att man pratar med prästen, att be till Gud genom prästen leder oss till ödmjukhet. Att klicka på tangentbordet eller bara genom ett telefonsamtal har ingen äkthet, prästen kan inte se dig, se ditt hjärta. Du kan låtsas vara någon annan än du är.

En annan viktig aspekt är förmågan att svälja och gömma sanningen, för det finns ingen möjlighet till full konfrontation i direkt utbyte av meningar.  Det är korrekt att kyrkan inte tillåter en sådan form av bekännelse. Internet eller mobilsamtal kommer aldrig att ersätta ett personligt möte med en präst.

Helt annat sak om vi pratar om själavård. Själavård är inte lika med bikten. Det är två annorlunda saker. Själavård är ett samtal om andliga ting, kan man ha med precis vem man vill. Man, kvinna, ung, gammal, präst, syster, lekman. öga mot öga, i telefon, via brev, fax eller e-post. Bikt är en koncentrerad sakramental liturgi som endast en präst, kan handha. 

En viktig likhet mellan själavård och bikt är att man är fri att själv välja vem man vill tala med respektive bikta för. Man kan bikta för vilken präst man vill var som helst i kyrkan (Katolska Kyrkan), i den egna församlingen, i en annan stad, i ett annat land. Eller gå till olika varje gång. Det får ingen annan bestämma eller döma över.

 

Ytterligare en likhet finns mellan bikt och själavård: den kan ske öppet, så att båda parter vet vem den andre. är. Men den som söker själavård eller vill bikta sig kan också välja att vara anonym. Ringa för ett anonymt själavårdande samtal. Eller smita in i biktstolens mörker för att sedan träda ut, född på nytt.

Den sista likheten är att båda bikt och själavård börjar från din egen vilja. Ingen kan tvinga dig till detta. DEt är du som bestämmer. Det är du som vill säga "förlåt" till Gud Fader eller be om hjälp i nödan. 

Så vänta inte för länge utan gå till kyrkan för att bikta dig, rena ditt hjärta!

 

(med hjälp av www.katolik.nu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela