witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Första lördag i månad

Publicerad 2017-07-01 09:30:00 i Allmänt,

Hej hej, hallå! 
 
Att vara katolsk präst i Sverige, betyder också att man har mycket att göra i dem andra församlingar. 
idag ska jag åka på andra sidan av Mälaren, till Eskilstuna till Heliga Korsets församling.
Där, härliga människor med sin bästa kyrkoherde tog på allvar det som Maria sade till en an Fatima barnen - Lucia. Varje första lördag i följande månader är mycket viktig dag för dem som ge ära till Gud genom Jungfru Maria.
 
Den 10 december 1925, i klostret i Pontevedra, Spanien, uppenbarade sig Guds Moder tillsammans med Jesusbarnet för Syster Lucia av Jesus och Marie Obefläckade Hjärta. Den Heliga Jungfrun sa:

”Min dotter, se här mitt Hjärta genomborrat med törntaggar, som människorna driver in i varje stund genom sina hädelser och sin otacksamhet. Försök åtminstone du att trösta mig, och säg människorna att jag lovar att i dödens stund bistå med den nåd som behövs för att uppnå frälsning åt alla som den första lördagen i månaden under fem på varandra följande månader går till bikt, tar emot den Helig Kommunionen, ber Rosenkransen och under femton minuter håller mig sällskap genom att meditera över Rosenkransens femton Mysterier i syfte att gottgöra mig.”

 

Lite förklaring: 

1. Bikt som skall göras inom åtta dagar före eller efter den lördag då man har intentionen att gottgöra för de förolämpningar som sårar Marie Obefläckade Hjärta. Om man glömmer att bikta sig före en av dessa lördagar skall man uttrycka detta i nästa bikt. Det kan verka underligt att min bikt kan gottgöra för andra människors synder. Vår kristna tro bygger dock på ställföreträdandets princip: Kristus har ju dött för andra människors synder. Mina goda gärningar, framför allt då mitt sakramentala liv kommer andra människor till godo i Guds frälsningsplan.

2. Den Heliga Kommunionen skall tas emot på dessa fem lördagar, alltid i Guds nåd, d.v.s. med samma intention att gottgöra som i bikten.

3. Bikten och Kommunionen med gottgörande intention skall vara under fem på varandra följande första lördagar i månaden utan uppehåll. Vid avbrott börjar man om från början.

4. Under dessa lördagar skall man också be åtminstone fem dekader av Rosenkransens Mysterier som gottgörelse.

5. Man skall också meditera åtminstone femton minuter över Rosenkransens Mysterier. Lättast är kanske att meditera under tre minuter vid vart och en av de fem hemligheterna man ber denna dag.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela