witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Om fastan

Publicerad 2016-02-13 11:00:40 i Allmänt,

Under fastetiden avstår vi oss från olika saker: några slutar röka, andra kollar inte på facebook eller äter inte godis.  Om vi ska fråga dem: varför jag du så? Svarar dem: det är fastetiden, man måste göra så. Även är vi lång borta från Gud, försöker vi kämpa under den heliga tiden med oss själva. Man kan säga att vi alla saknar efter ett annat liv, bättre liv. Gud har skapat oss till livet som leder oss till förening med Gud.Och i det hjälper oss fastetiden – att förena oss med Gud.

Fastan är en form av sorg. Sorgen kan inte överväldiga oss, eftersom Jesus är med oss. När han är med oss, då börde vi vara glada! Jesus har förändrats fastan.

Så, vad egentligen betyder fastan i Jesu ögon?  Det är förberedelse till ett högtydligt möte med Kristus, med Uppståndelsens Herre! Varje förberedelse innebär i sig nån form av arbete, anrikning av vår inre, att förstå mig själv. Fasta är alltså ett jobb, när jag arbetar med mig själv, med min själ. Att förneka sig mat är inte fasta målet men intention varför vi gör det.  Vi avstå sig för att visa att det är vår själ som har kontroll under kroppen, vi vill inte vara slavar av sig själva. Vi vill regera över oss! Och i det hjälper oss den fastetiden.

Fastan är inte bara en arbetstid, det är också en tid av bot. Det är inte så himla viktigt om jag ska äta nånting eller inte. Är jag redo att dela min mat med andra? Det är viktigare! Det är inte så viktigt vad ska jag ta på mig, vilken klädning – viktigare är om jag kan dela med mina kläder med dem som behöver det. I fastan är viktigare för att le till någon att säga en fint ord istället att vara tyst. Det är det bästa sättet att fira fastan.

Jesus har lagt accent, betydelse på förtret, förödmjökelse av sjävlen istället av kroppen.  Det är jesu fastan, och han lärde så sina lärjungar.

Vilket svår ska du ge till Herren? Fastar du bara med kroppen eller av hela ditt själ? 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela