witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Efter NUDen finns också livet...

Publicerad 2017-09-05 22:08:00 i Allmänt,

 
Nordiska Ungdomsdagarna är över. 1-3 september nästan 500 ungdomar från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island, sammt med tio präster, seminarister, en biskop och en kardinal deltog har varit i Vadstena. Massa bilder togs, många texter har visat sig i sociala medier, alla är nöjda, alla är glada. Men det som är viktigaste ser man inte. Det kan man inte även beskriva med ord. Jag pratar om den andliga delen.
 
 
I söndagens predikan nämde det vår bästa kardinalen om. WORSHIP, tillbedjan, lovsång. Ingen ser vad pågår i våra själar, hjärta, tankar...
Som präst kunde jag se lite mer, höra lite mer. Under hela helgen har jag biktat många unga, samma har gjort de andra präster. Vi var överens om det att den Heliga Anden var med oss i tältet. Tårar som flödde var glädlens tårar. Att man kunde äntligen säga det som tyngde.
Gud värkar i tysthet. Förut kanske skedde de stora mirakel men idag påverkar inte Gud människor från ut sida. Han rör vår inre, Han går direkt till hjärta.
 
Så hur det vår i Vadstena?
Jag skulle säga att det var en helig stämning. Full av glädje och man kunde känna Guds närvaro bland oss.
 
Stor tack för alla organisatörer, volontärer, välgörare, de som ledde workshops och de alla som har kommit!
Vi har tänd i vår lilla Sverige en helig eld, låt den brinna och växa i vårt land och i våra hjärtan.
 
AD MAJOREM DEI GLORIAM
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela