witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Vad skall jag göra för att vinna evigt liv?

Publicerad 2017-10-09 14:24:23 i Allmänt,

I dagens evangelium (Luk 10:25-37) ställer den unge mannen en mycket viktig och svårt fråga trots altt han ville sätta Jesus på prov... 
 
Vad skall jag göra för att vinna evigt liv?
 
Jesus kunde svara på en gång, ge en recept, säga: det och det måste du göra för att nå Himmelen.
Men, nej, Han gör inte så. Istället startar Han ett dialog med den där kille. Kanske såg Han att en laglärd kille började förstå nånting, därför Jesus säger en liknelse. 
Genom liknelse visar Jesus mycket mer, lagens fundamentala krav, Guds och vår nästas kärlek, uttrycks bäst genom att på ett praktiskt sätt visa barmhärtighet mot dem som behöver oss. En samarier, som inte är jude, gör det som lagen kräver. Han praktiserar lagen utan att ens vara medveten om det. Jag måste ”gå och göra som han!”. Liknelsen chockerar Jesu åhörare. En samarier, som inte är jude, gör det som lagen kräver. På så sätt är han också kvalificerad att ärva evigt liv. 
 
Jesus kastar fullständigt omkull den judiske laglärdes världssyn. Vem är helt kvalificerad för att ärva heligt liv? De som är bland de mest respekterade i samhället misslyckas med att hjälpa den som behöver dem. Mot allas förväntningar visar sig den föraktade samariern vara en sann nästa. Han har evigt liv, för han återspeglar Gud.
 
Ofta kan jag inte hjälpa till, men när jag kan hjälpa, gör jag det. Jag ber Gud att han gör mig uppmärksam på andras behov och bevarar dem i min bön. Jesus vände upp och ner på människornas förväntningar om prästerna, leviterna och samariterna. Han ifrågasatte deras tankar och värdesatte de utstötta. Är jag redo att låta mina förväntningar och värderingar bli ifrågasatta?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela