witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Ungdomar i Kyrkan - del 1

Publicerad 2017-10-23 22:56:45 i Allmänt,

I lördags had jag ära att delta i Sitftspastoralrådet. Rådet består av ca 50 personer. Varje församling/kyrkoherde i vår stift väljer en person som representant till pastoralrådet, plus Biskop, Generalvikarie - f. Pascal; och några gäster. 
 
Jag blev bjuden på grund av dettta att nästa år ska ega rum en biskopsynod i Rom (Möte för alla biskopar från hela världen). Den här gången påven med biskoparna ville arbeta kring ungdomsfrågor. 
 
Så i Marielund har vi pratat lite grann om ungdomssituation i vårt Stift, samhälle och i Sverige. Som ett bas till våra samtal används vi ett enkät från Vatikan
 
Så jag vill dela med er med några tankar kring våra lördagnessamtal. 
 
1.  Familjen. Hela vårt liv börjar i familjen. Det är den första trosundervisningsskolan, där växer vår tron, hoppet och kärleken. Mycket viktiga är relationer mellan barn och föräldrar. jag besöker regelbundet dem äldre med kommunion och dem ofta säger att dem känner sig ensamma; barn ringer en gång i veckan ( om inte mer sellan), famlijen besöker dem också mycket sellan. Påven Franciskus har sagt till oss i Polen under VUD att vi borde vara tacksamma för det som vi har fått från våra mor- och farföräldrar.  Så på era armar, mina vänner (eftersom jag har inga barn - som jag vet ...) ligger utmaning att ständingt tar hand om familjen och ge vidare den kärleken, tron, trygghet som ni har fått. 
 
 
 
2. Kallelse. Själv var jag mycket blygg när bestämde jag mig att säga till mina föräldrar att jag vill bli franciskan... 
i mitt kort liv har jag också träffat några människor som har dumpad tankar om kallelse till prästerskap eller ordenslivet. Det är ingenting konstig i det att du ska känna inom sig att Gud kallar dig till helt annat liv än i äktenskap. Ett tecken på det att församling lever är kallese frukter. Det finns möjlighet att test kallese. Du behöver inte oroa dig, du ska inte bli nunna / munk/ präst på en gång! Du har åtminstone 5 år att mogna dig innan avlägger du löften eller tar emot prästerskapssakrament.
Dessutom - i vår stift har vi mångfal i ordenslivet. Från Benediktiner, genom Jesu små systar till franciskaner. Om du vill bli präst, om du funderar att bli nunna/munk - ring, skriv, träffa med din kyrkoherde eller ta en direkt kontakt med ett kloster 
 
 
3. Att växa i tro. Många av oss fortsätter inte att fördjupa sin tro efter konfiramtion. Och det är lite felaktig.... Man kan bli i 20 eller 30 eller 80 års ålder med kroppen och hjärna men i 14 års ålder om det gäller tron och anden. När har du läst sista gång Katolska Kyrkans Katekes (KKK)? Har ddu nångång i livet läst en teologisk bok? 
Man behöver inte att gå på teologiska kurser med det borde vara fint och berikande att växa i tro, växa i anden, lära känna bättre Gud, kyrkan och min själ. Hur kan man göra det? Först och främst genom vetenskap, KKK, Bibeln osv. Men inte bara genom det. Jag vill bjuda Dig att välja en person som ska vara din andlig ledare. Det kan vara en präst, en nunna, en lekman, någon som du vill lita på, som kan hjälpa dig att komma närmare Gud och kyrkan. 
 
 
Här slutar jag den delen för att spara lite till nästa :) 
 
Tänk lite om det som står ovanför. Kanske ska du hitta ett ord som hjälper dig i framtiden 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela