witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Autumn is here...

Publicerad 2017-10-02 07:53:19 i Allmänt,

Efter en lång men mycket trevlig, rolig och spännade helg är jag tillbaka i min lilla Västerås.
Vädret hjälper inte för att hålla sig vaken men kaffe och yerba mate kan hjälpa med det... 
 
 
idag firar vi minnesdag för våra skyddänglar. Det är "Kyrkans mening" att varje individuell person har fått sig tilldelad en skyddsängel av Gud. Det är klart från både Gamla och Nya testamentet, att änglar är Guds tjänare som utför hans vilja, och vid bestämda tider har de anvisats särskilda uppdrag att ingripa i människosläktets angelägenheter.

Varje av oss har sin egen skyddsängel som kan inverka på våra sinnen och våra föreställningar och genom dessa samma själsförmögenheter på vår vilja. Inte endast de döpta utan varje person, inklusive barn, tar emot en skyddsängel, som stannar kvar hos oss även i himlen.

Jag vet att min skyddängel har inte lätt jobb... Därför ska jag vara "extra helig" idag :) 

Änglar kastar sig inte in och hjälper oss hur som helst. Vi går inte på jorden som marionettdockor som blir styrda av någon Gud eller av änglarna. Vi skapar vårt liv själva och vi ställs inför utmaningar som vi ska igenom för att få erfarenhet. Men så fort vi ropar på änglarna är de ändå där!

Så be idag lite extra till din skyddängel, prata med honom, tacka honom för allt, för att han är alltid med dig, hjälper dig och skyddar dig. 

 

Men glöm inte att vi har oktober - rosenkrans månad.

Som stor tack för änglarnashjälp, du kan be en dekad och tacka Gud genom Maria för alla människor som du har träffat i ditt liv som var som änglar, som hjälpte dig, som räddade dig i faran (kanske i deras gestalt träffade du din skyddängel...)

Du kan börja idag med den första glädjerika hemlighet - Bebådelsen. 

Maria sade till ängeln: "Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft någon man." Men ängeln svarade henne: "Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet kallas heligt och Guds son. (Luk. 1:34-35)

Ärkeängeln Gabriel förkunnar sitt budskap till Maria, hon agerar som vanlig människa: Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft någon man (Luk. 1:34).

Vår moders röst påminner mig däremot om människornas alla orenheter … mina med.

 

Låt oss försöka lära oss genom att följa hennes exempel när hon lyder Gud, när hon så finkänsligt harmoniserar tjänande och ädelmod. I Maria finns inte ett spår av de oförståndiga jungfrurnas attityd, vilka lyder, men huvudlöst. Vår Fru lyssnar uppmärksamt på vad Gud begär, reflekterar över det hon inte förstår, frågar vad hon inte vet. Sedan hänger hon sig helt åt att göra Guds vilja: Se jag är Herrens tjänarinna, må det ske med mig som du har sagt. Är det inte underbart? Den heliga Jungfrun Maria, en läromästarinna för hela vårt handlande, lär oss nu att det inte är servilt att tjäna Gud, att man därigenom inte förtrycker sitt samvete: hon rör oss i vårt innersta så att vi upptäcker Guds barns frihet.

  (med hjälp av www.opusdei.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela