witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Jag vill. Bli ren!

Publicerad 2017-06-30 10:19:00 i Allmänt,

Dagens Evangelium: Matt 8:1-4
 
När Jesus gick ner från berget följde stora folkskaror med honom. Då kom en spetälsk fram och föll ner för honom och sade: "Herre, vill du, så kan du göra mig ren.” Jesus sträckte ut handen, rörde vid honom och sade: "Jag vill. Bli ren!" Genast blev mannen ren från sin spetälska. Men Jesus sade till honom: "Säg det inte till någon, men gå och visa upp dig för prästen och ge det offer som Mose har bestämt. Det blir ett vittnesbörd för dem.”

 
 
Spetälska var ett begrepp som omfattade en rad olika hudsjukdomar. Enligt den judiska lagen förorsakade alla dessa hudsjukdomar att den som drabbats av dem betraktades som oren. De spetälska var ofta bannlysta från samhället för att de inte skulle smitta andra. Att Jesus rörde vid en spetälsk ansågs chockerande. Men på så sätt visar Jesus hur nära han står oss när vi behöver honom. Jag tackar honom för det. Den spetälske blir en lärjunge och han sprider Guds ord. Han bevittnar Jesus godhet. 
 
Det rör mig Jesu ord. Att Han Guds Son vill rena mig, vill rena min sjukdom. Dagens spetälska beskriver vår synd. Varje en av oss är utsäts för den sjukdomen, synden är alltid nära oss. 
 
Många påstår att det skär inga under idag. Men det är inte så.Jesus gör detsamma idag. Han helar, renar och upprättar, Jesus Kristus ger nåd, och förkunnar frihet. Var är du bunden? Var finns din kamp? Vad är vår orenhet? Låt Jesus få säga sitt: ”Jag vill, bli ren” också till dig!
Detta påverkar också hur vi ser på oss själva och varandra. Vi får alla komma till Jesus i bön om att Han ska upprätta och rena oss. Din orenhet är ingenting när Jesus får röra vid den. Då försvinner den. Så låt oss be om detta för oss själva, men också leva så i denna världen. I mötet med den som är eller gjorts orörbar idag, får min händer vara Jesu händer och mina ord vara Hans Ord? Detta är Guds rike i praktiken, att få vara en bärare om vittnesbördet, att få tala Jesu Ord och göra Hans gärningar.
 
Herre, hur närmar jag mig dig i min bön? Med att tigga, knäböja och be om det jag vill ha? Låt mig känna din beröring. Rör vid mig, Herre. Rör vid mina onda sidor som jag inte tycker om att se. ”Vill du, så kan du göra mig ren.”
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela