witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Söndagens hälsningar

Publicerad 2017-07-23 07:46:46 i Allmänt,

Hallå! Idag har vi söndag - igen... tiden går fort.... Det är så här att vanliga människor jobbar hela veckan för att vila under helgen. Men det är tvärtom med prästerna... De vilar hela veckan för att jobba under helgen :) Så idag ska jag också ha en jobbig dag, tre mässor på tre olika ställe, en dop och 2 samtal.... Tack vare detta ska jag ha mycket tid i bilen för att be och lyssna på spännande poddar. Mina vänner, det är sant att ibland är jätte svårt att hitta en rikt balans mellan arbete och vila. Jag tror att ni känner människor som är arbetsnarkomaner eller lata. Man måste hitta balansen, eftersom när man arbetar för mycket då man är trött, överkänslig, stressig, kan ta fel. När man är lat då det spelar ingen roll vad händer, man bryr inte sig on nånting. I det här situationen svensk lagom passar best. Vi måste akta på sig för att inte falla i extrema. Semester tid är också fint tid för att tänka lite över det som Jesus vill säga till oss. Vi har mer tid för att stanna framför honom. Från dagens evangeliet kommer till oss en bild på Gud som är en tålig och tolerant "husfader" och hans främsta omsorg och bekymmer gäller den "goda sådden", vetet som han sått tidigare. Han vill inte äventyra dess tillväxt. På samma sätt är Gud tålmodig med var och en av oss. Han verkar för vår personliga och andliga tillväxt och gläder sig när vi bär mycket frukt. I människans liv och i världen finns både gott och ont. Ingenting eller ingen är perfekt. Alla behöver vi förlåtelse och försoning. "Ogräsen" är ett slags vilt vete, som ibland är känt som "falskt vete". Det är bara under skördetiden som bonden kan skilja det verkliga från det falska. Jesus säger att gott och dåligt blandas i världen och i oss alla. Vi måste ha tålamod med andra och med oss själva. Ingen av oss har ännu nått sin fulländning. Tanken på att det goda och det onda kan leva tillsammans är för de flesta svår att förstå. Jesus uppmuntrar inte till ett förenklat synsätt. Han kallar oss till ödmjukhet, tålamod och tolerans när vi låter Gud verka i våra liv. Det finns säkerligen "ogräs" i mitt liv, men det är inte skörderesultatet som Gud värderar hos mig. Jag ber om hjälp, att mina vanor och val skall få det goda och sanna att växa. Herre Jesus, du känner min styrka och mina svagheter. Hjälp mig att frambringa en rik skörd av goda gärningar för vår Faders större ära. Skulle det kunna vara så, att det är jag som sår ogräs i mitt eget hjärta? Förstör jag avsiktligt för andra? Förstör jag ibland för mig själv, när jag vet vad jag skall göra, men inte gör det? Jag ber om förlåtelse för det som Gud uppenbarar för mig. Till slut, läxa : öppna yt och leta efter ett kanal: KATOLSK HORISONT. titta på f. Marc-Stephan Giese som berättar om dagens evangeliet Ha en bra dag

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela