witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Torsdag - STHLM here I come!

Publicerad 2017-08-24 12:43:43 i Allmänt,

Som stiftungdomspräst är jag nu ganska ofta i den fina huvudstaden. Västerås ligger ca en timme från Stockholm (det beror vem kör bilen, så det kan vara mindre...). Varje torsdag åker jag dit för att jobba på kontoret vilket finns i Johannes Paulus II:s pastoralcentrum i Gamla Stan. Där sitter bl.ann Caritas, Katolska Pedagogiska Nämden, Katolskt Magasin och självklart SUK - Svergies Unga Katoliker.
 
 
Jag tror att många känner till min blå skoda som jag använder mäst men ibland väljer jag tåg resa för att slösa inte bort tid och jobba t.o.m. under resan.
 
Som franciskansk munk börde jag ta alltid på mig min super extra cool ordensdräkt men... För att skrämma inte bort folket går jag ibland utan den. Men jag glömmer inte att jag är präst/ munk/ katolik. Förre varje resa gör jag ett korstecken för att Gud ska skydda mig och mina medresare. Och här börjar hända grejer... Ibland folket tittar på mig lite konstig, ibland känns det att dem tittar på mig med icke glädlnde ögon. Det händer att dem frågar, varför gör jag så (som typ idag) eller dem blundar plötsligt för att inte se det.
 
Det är viktig, tror jag, att genom även såna små saker visa dem andra att vi hör till Jesus, att Han är med oss. Det kostar ingenting, ju ibland kan man räkna med konstiga tankar riktade mot vår sida men varför inte. 
Du kan känna dig som en Apostel. Du kan knna dig som missionären. Vår inte rädd att be, att vissa din tro. Det behövs inte att du ska börja nu göra stor kors framför dig eller be hög.  Gör typ ett kors på din panna eller hjärta och be i tyst att Gud ska skydda dig - det räcker. 
 
 
varför just skriver jag om det?  Eftersom idag firar vi helige Bartolomaios fest. Han är en av tolv Jesu apostlar som enligt traditionen missionerade i Indien, Mesopotamien och Azerbajdzjan, innan han led martyrdöden i Armenien genom att bli flådd levande med en kniv. Han räknas på grund av missionen i dessa länder till en av de apostlar som grundade Armeniska apostoliska kyrkan.

Det finns ett apokryft evangelium som uppges ha skrivits av Bartolomaios. Hans relikter vördas i kyrkan San Bartolomeo chiesa i Rom.

Bartolomaios är skyddspatron för bokbindare, garvare, handskmakare, läderarbetare, skomakare och herdar.

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela