witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Gårdagen är förbi. Morgondagen har vi inte sett.

Publicerad 2017-08-30 11:29:08 i Allmänt,

Gårdagens minnesdag - Johannes döparens död - värkade att vara mycket trevlig och skön dag. 
Jag började dagen ganska tidigt på morgonen. Efter laudes (morgon bön) och snabbt frukost, åkte jag mot STHM för att jobba lite för bästa människor i världen (Sveriges Unga Katoliker) På tapeten var att välkomna Elin som ska börja jobba som Stiftsungdomskonsulent. Viktit dag för henne, därför ville jag bli punkt 9.00 på Johannes Paulus II:s Pastoralcentrum i Gamla Stan. Under körning lyssnade jag på en katekes om dagens evangelium (Mk 6:14-29).
Och plötsligt framför mig alla bilar började bromsa.... Bilolycka mellan Bålsta och Kungsängen... En timme i bilkö.... Istället 9.00 kom jag efter kl 10.00.... Gud verifierar våra planer ganska fort ibland. Men trots alla omständigheter har vi välkomnat Elin! Jag kunde inte stanna länge i Stockholm eftersom nästa punkten var möte med äldre och daglediga i Västerås kl 14.00. Tack vare Gud gick vägen hem snabbt och utan förhinder. 
 
Mina gamlingar var redan på plats när har jag kommit. Så först fika, sedan möte. Idag pratade jag om de sjukas sakrament eftersom om en vecka (nästa tisdag) kommer en man från begravningsbyrå för att prata om " de sista stunder" ( hur man kan planera för sin egen begravning,). Det var mycket fint möte! Vi har pratat nästan en timme! Svårate med det här Sakrament är att förstå att det är inte DEN SISTA SMÖRJELSEN men DE SJUKAS SAKRAMENT. Vi ber Gud om hälsa, om hjälp i det. 
Tid att äta lunch? Inte en.... När ville jag göra det kom en man till pastorsexpedition... Jag kunde hänga en lapp - stängt idag - men det gjorde jag inte, mitt fel...
Det var ingen tid efteråt för att äta, eftersom klockan närmade sig till 17.00 då är dags att läsa läsningsgudtjänst och vesper... Sedan mässa. 
Några tankar om evangeliet från Mk 6:14-29. Om en man, helig man som dog för sanningen. Johannes Döparen dör inte för det att han sade nånting om Gud, Jesus eller sånt. Han dog för sanningen att han sade sanningen. Vem är sanningen? Vem säger. " jag är Vägen,Sanningen och Livet"? Jesus. Herodias tyckte inte om sanningen. Hon ville göra tyst Johannes, leva i synden. Men han kunde inte hålla tysthet. 
 
 
Efter mässan var tid att handla eftersom kylskåpet var tum... Och efter det, kunde jag sitta lugn och ro, äta, dricka gott te och vila...... 
Till att sluta dagen på en Guds sätt läste jag Completorium och efter sade jag godnatt till alla utan att tänka om morgondagen som har vi idag.
 
Sånt ser min vardag ganska ofta...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela