witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Tre knutar

Publicerad 2016-09-26 22:57:00 i katolska kyrkan,

 
Människor frågar mig ofta: vad betyder dem tre knutar som jag har på cingulum? Ibland svarar jag att det hjälper mig att komma ihåg om frukost, lunch och middag, men det är bara halv sanning…
Dessa tre knutar symboliserar mina tre eviga löften som jag har avlagt. Kyskhet, lydnad och fattigdom.
De tre löften har i sitt syfte att på ett radikalare sätt efterleva Kristi uppmaningar och råd. Man kallar de också: de evangeliska råder eftersom dem härrör från evangelium, och hjälper att efterlikna Jesus.
I början avlägger man temporära löften (t.ex. för ett år eller tre och man förnyar dem). Efter avlägger man löften som gäller hela livet.
Men gäller de tre löften bara Gudsvigda människor? Kan en vanlig människa leva på lite radikala sätt? Kan du som lekmannen leva idag i kyskhet, lydnad och fattigdom?
Vi ska försöka att sätta ett svar på dessa frågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela