witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?"

Publicerad 2016-10-15 22:34:00 i Allmänt,

Dagens Evangelium: Luk 18:1-8

Vid den tiden gav Jesus sina lärjungar en liknelse för att lära dem att alltid be och inte ge upp: "I en stad fanns det en domare som varken fruktade Gud eller brydde sig om människor. I samma stad fanns en änka, och hon kom gång på gång till honom och sade: ’Låt mig få ut av min motpart vad jag har rätt till.’ Till en början ville han inte, men sedan tänkte han: ’Inte för att jag fruktar Gud eller bryr mig om människor, men så besvärlig som den där änkan är skall jag låta henne få ut vad hon har rätt till, annars pinar hon livet ur mig med sitt springande.’" Och Herren sade: "Där hör ni vad en orättfärdig domare säger. Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta? Jag säger er: han skall snart nog låta dem få sin rätt. Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?"

Jesus påminner oss om det att vi måste vara uthålliga när vi ber. Det förbereder våra hjärtan genom att stärka vår längtan efter Gud!
Jesus vill att vi alltid ber och inte tappar modet. Han vill på något sätt lära oss tålamodet. Därför ibland Han viskar till din öra: Vänta....vänta...vänta lite längre. Fortsätt be
En förebild hur borde vi be är en änka från dagens liknelse. Hennes envishet vacklar inte. När jag ber, kan jag visa Gud mitt sanna jag. Han vet hur jag är. Tror jag verkligen på det som jag ber om?

Ibland kan vi vara så otåliga och känna att Gud inte hört våra böner när de inte blivit omedelbart besvarade. Vi lever i en värld som är fylld av omedelbar tillfredsställelse, snabbkaffe, direkta kontakter, en beröring av en dataknapp och vi kan vara överallt i världen! Men i dagens evangelietext ber Jesus oss vara tålmodiga, "be alltid och förlora inte hoppet". Våra böner kommer att besvaras, kanske inte på det sätt vi väntar oss, utan på ett sätt som gagnar oss.

Jesus lär oss att lita på dig och inte förlora hoppet när vi ropar på dig i vår bön. Förbönen kommer aldrig att vara obesvarad, men våra vägar är inte dina vägar och våra tankar är inte dina tankar. Herre, håll oss troget fasta i vår bön, för du kommer aldrig att överträffas i generositet.

Du är Jesu lärjunge och han behöver också din bön. Bönen är som ett rep som håller oss nära Gud. Om du släpper taget, driver du iväg från Gud. 

Jag har hittat ett tag sedan fint text: "Herre, du förbryllar mig. Jag hör dig uppmana mig att härda ut när jag ber och bönfalla Gud tills han är trött på mig. Du säger "han kommer att snabbt skipa rättvisa". Men sedan tänker jag på alla goda människor som hungrar, aids, förlust av barn, sjukdom och död, fast de ber till Gud. Jag tänker på judarna i Auschwitz som sjöng sina psalmer när de vandrade till gaskamrarna. Säkert finns det tider när du dröjer med att hjälpa oss? I sådana stunder tänker jag på ditt lidande och din ångestfyllda bön i Getsemane.
Du har mött en mörk och till synes tom himmel och ändå förblivit trogen. Håll mig till dig. Vidga mitt lilla hjärta, så att jag tar risken att alltmer förlita mig på dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela