witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Hårda Jesu ord

Publicerad 2017-07-17 21:06:00 i Allmänt,

Matt 10:34-11:1 Vid den tiden sade Jesus till sina lärjungar: "Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. Den som tar emot er tar emot mig, och den som tar emot mig tar emot den som har sänt mig. Den som tar emot en profet därför att det är en profet, han skall få en profets lön, och den som tar emot en rättfärdig därför att det är en rättfärdig, han skall få en rättfärdigas lön. Och den som ger bara så mycket som en bägare friskt vatten åt en av dessa små därför att det är en lärjunge - sannerligen, han skall inte gå miste om sin lön.” När Jesus hade avslutat befallningarna till sina tolv lärjungar gick han därifrån för att undervisa och förkunna i städerna där omkring. Måndag, enligt några är den lediga dagen för präster. I några församlingar firas man inte Eukaristin, präster kan andas ut lite grann. Men det betyder inte att vi ligger och sover hela dagen. Man har mer tid för sig själv, för att be, tänka över Jesu ord, städa (eller tvätta) eller åka nånstans för att sola och bada... Idag har jag funderat om dagens Evangelium. Vi har Mässan på kvällen, kl 18.00 så hade jag tid för tänka över det som Jesus säger till sina lärjungar. Han säger konstig sak; istället med fred kommer Han med svärd till oss! Varför så? Vad menar Han? Han säger dessa hårda ord av Jesus kan bara förstås i ljuset av våra livserfarenheter, de stunder då vi tvingades konfrontera oss med de dramatiska val som Jesus talar om. Vi vet att det finns tillfällen då oundgängliga beslut måste fattas för att försäkra oss om att vi fortfarande kan kallas Jesu lärjungar, stunder då vi får svinga splittringens eller separationens svärd. Vill jag rädda mitt liv eller förlora det? Är jag redo att mista det eller håller jag fast vid det i fruktan av att förlora det? Det är kanske lärjungeskapets grundläggande villkor och ingen moralistisk eller fullkomlig lydnad mot alla lagar och regelverk kan ersätta det. Jag ber enträget om nåden att få uppleva verklig frihet och om mod att vara sann mot mig själv och min kallelse. Många år sedan bestämde jag mig att följa Jesus med den helige Franciskus av Assisi, jag har lämnat familjen, kompisar, bilen, disco och mycket mer. Och jag lämnar varje dag mer och mer. Mitt mål? att lämna allt för Jesus. Är det svårt? Himlasvårt!! Men allt för Honom! DEUS MEUS ET OMNIA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela