witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Måndag kväll - fem bröd och två fiskar

Publicerad 2017-08-07 21:34:00 i Allmänt,

Matt 14:14-21 När Jesus steg i land fick han se en stor skara människor, och han fylldes av medlidande med dem och botade dem som var sjuka. På kvällen kom lärjungarna till honom och sade: ”Trakten är öde och det har redan blivit sent. Låt folket gå härifrån, så att de kan köpa sig mat borta i byarna.” Jesus svarade: ”De behöver inte gå härifrån. Ge dem något att äta, ni själva.” De sade: ”Här har vi inte mer än fem bröd och två fiskar.” – ”Lämna dem till mig”, svarade han. Han sade åt folket att slå sig ner i gräset, och han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen och läste tackbönen. Sedan bröt han bröden och gav dem till lärjungarna, och lärjungarna gav dem till folket. Alla åt och blev mätta, och man samlade ihop de överblivna bitarna, tolv fulla korgar. De som hade ätit var omkring fem tusen män, förutom kvinnor och barn.
Måndag är här i vår lilla Sverige "en ledig dag" för präster men det betyder inte att alla ligger hela dagen i sängen och gör ingenting. Jesus var idag på väg till stilla platsen utan människor - om man kan säga så. Kanske ville Han villa eller be i lugn och ro. Men när Han ser människor, Han väntar inte för länge, Han börjar undervisa. Jesus fylldes av medlidande med folkmassan när han såg vad de behövde. Men det som är finaste i dagens Evangelium är tanke som Moder Teresa brukade säga om Jesus, "Han använder oss, trots alla våra svagheter och brister, för att vara hans kärlek och medkänsla i världen,." I detta underverk frambringar inte Jesus mat ur ingenstans. Han tar det lilla som apostlarna har och mångfaldigar det tusentals gånger. Gud använder även oss ibland. Han vill att vi själva ska ge till människor det som dem behöver. Om du ska offra nånting åt Honom, då Han ge till dig tillbaka tusentals gånger mer. jag tänker ofta om det, jag upplever det ganska ofta. Tänk bara, på ett jordiskt sätt, mina föräldrar förlorade mig, jag ska inte ge åt dem barnbarn. Jag ska inte ha barn heller, hela livet ensam... Verkligen? NEJ!!!! Alla mina medbröder från Franciskus orden säger till mina föräldrar Mamma eller Pappa. Här i min lilla Västerås har jag många mammor och pappor, syskon och barn. Jag har offrat det lilla men fått mycket. Om Gud gjorde så för mig, då ska Han också göra det för dig! Vad skulle du svara när Jesus skulle fråga dig: Ge dem något att äta, du själv.... Dagens under händer varje dag. detta under är ett tecken på ett ännu större under om den eukaristiska måltiden där Jesus ger sig själv till oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela