witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Några tankar om bön: Fader vår. del 1

Publicerad 2016-09-16 21:33:00 i Allmänt, bön, katolska kyrkan,

Idag har vi minnesdag av två vänner Cornelius (påve) och Cyprianus biskop av Kartago. De levde i III talet. Den andra, Cyprianus,har skrivit om Herrens bön. Enligt honom dem första ord ”Fader vår” 

är en bekännelse. De som inte tror kan kalla Gud sin Skapare eller Domare men inte Fader. Det är genom tron vi bekänner att vi är Guds barn.

Fader - abba - pappa.Gud är alltså inte bara vår Fader, Han är vår pappa. Ingen förutan Jesus vågade tala om Gud som "pappa”. 

Är det inte fint? Gud är min pappa, Han älskar mig, Han hjälper mig, Han beskyddar mig!  

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela