witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Om mina tre knutar. del 2

Publicerad 2016-10-21 09:15:33 i Allmänt,

Människor frågar mig ofta: vad betyder dem tre knutar som jag har på cingulum? Ibland svarar jag att det hjälper mig att komma ihåg om frukost, lunch och middag, men det är bara halv sanning…

Dessa tre knutar symboliserar mina tre eviga löften som jag har avlagt. Kyskhet, lydnad och fattigdom.

Kyskhet

Nej, det gäller inte bara att man måste avstå sig från sex!

Kyskhet är motsats till vällust. Att vara kysk betyder också att vara ren i ande och tankar. Kyskheten är den mentala förutsättningen för de andra dygderna. Hur kan man beskriva det rena sinnet?

Här om tiden har jag läste en berättelse. Det var två munkarna från en mycket sträng orden som på en pilgrimsvandring blev vittnen till hur en kvinna som tvättade kläder på en brygga föll i vattnet. De såg att hon inte kunde simma och hörde henne ropa på hjälp. Den ene munken sprang då ner i vattnet och räddade henne, medan andre stod passivt kvar på vägen. När de åter kommit ett stycke på väg frågade den passive munken sin broder: - Broder, hur ska du sona din synd? Du vet att vår tro och våra löften förbjuder oss att röra vid en kvinna, än mindre bära en. Den räddande munken svarade, – Min broder, du bär visst fortfarande henne!

Kyskhet handlar också om självkontroll, att ha koll på sina drifter. Att vara kysk innebär att ha koll på sina tankar och gärningar. Att vara kysk betyder att vara sann, jag gör det som jag tänker, ljuger inte, skallar inte, tänker inte illa om någon.

Behärska dina tankar. Ingen begår helt plötsligt en sexuell synd. Omoraliska handlingar börjar alltid med orena tankar. Om du låter dina tankar dröja vid det som är otuktigt eller omoraliskt, har du redan tagit första steget mot omoral. Fly omedelbart från situationer som kan leda till synd. Be om ständig styrka att motstå frestelser och styra dina tankar. Be dagligen om detta. Helige Josef hjälper bäst :)

Behandla alltid personer med respekt. Behandla aldrig honom eller henne som ett objekt för lusta och köttsliga begär. Om du är i ett förhållande, planera positiva och givande aktiviteter så att du och din partner inte lämnas ensamma utan något att göra. Håll dig på trygg mark där du lätt kan behärska dig.

 

Om du är gift, så var trogen din maka i tanke, ord och handling. Flirta aldrig på något sätt. Undvik så mycket som möjligt att vara ensam med någon av motsatt kön. Fråga dig själv om din maka skulle bli glad om han eller hon kände till dina ord eller handlingar. Kom ihåg aposteln Paulus råd: ”Håll er borta från allt slags ont.” När du håller dig borta från sådana omständigheter, får frestelserna aldrig en möjlighet att utvecklas.

Ett synonym till kyskhet är renhet. Håll ren i sitt hem, på rummet, på skrivbordet (jag har ganska ofta problem med det…) Städa ofta ditt hjärta i biktsakrament. Kyskhet i ett lång utseende, kan man koppas med ekologi, att håla ren vår planet, syster jorden,  

Att vara kysk betyder att vara fint som en diamant, genomskinlig som glass utan mörka sidor.

Var kysk! Bestäm dig nu för att vara kysk! Fatta beslutet nu, innan frestelserna kommer. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela