witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Några tankar om söndagens evangelium Luk 18:9-14

Publicerad 2016-10-22 19:41:00 i Allmänt,

Dagens Evangelium: Luk 18:9-14

Till några som litade på att de själva var rättfärdiga och som såg ner på alla andra riktade han denna liknelse: "Två män gick upp till templet för att be, den ene var farisé, den andre tullindrivare. Farisén ställde sig och bad för sig själv: 'Jag tackar dig, Gud, för att jag inte är som andra människor, tjuvar och bedragare och horkarlar, eller som tullindrivaren där. Jag fastar två gånger i veckan, jag lämnar tionde av allt jag köper.' Men tullindrivaren stod avsides och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog med händerna mot bröstet och sade: 'Gud, var nådig mot mig syndare.' Jag säger er: det var han som gick hem rättfärdig, snarare än den andre. Ty den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."

 

Jesus visar för oss två män, två olika personer, två olika karakterer. Den ene gick in i templet för att berömma sig själv medan den andre gick för att lovprisa Gud! Den ene för att inte be om något, medan den andre gick för att be om allt. Gud ser kärleksfullt på människan och leder oss från stolthet till ödmjukhet, för han älskar oss då.

Anmärkningsvärt är att Jesus dömer inte Farisén. Det som han gjorde var faktiskt gott. Hans bön är mindre behaglig för Gud, för att han förlitar sig på sin egen rättfärdighet, medan tullindrivaren utlämnar sig helt och hållet till Guds barmhärtighet. Man kan säga att den ene har Gud som centrum medan den andre bara tänker på sig själv.

Vem är jag i dagens liknelse? Är jag som tullindrivare eller Farisén? Hur ser ut min bön?

Om du hittar dig själv i Farise gestalten, kanske undrar du då: kan jag någonsin bli helt av med den farisé jag har i mig? Ja! Det är bara genom att göra tullindrivarens ödmjuka bön till din egen, som du kan skyddas från denna fara, Gud, var nådig mot mig en syndare.

Är du hederlig mot dig själv när du kommer till Herren? Jesu, Du läser mitt fattiga hjärta. Det är mitt sanna jag som du älskar, med alla mina fysiska defekter och problemer. Jag ber om ödmjukhet. Jag kan bara säga: Gud, var mig nådig, jag är en syndare... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela