witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Tomas som tvivlade

Publicerad 2017-07-02 20:18:00 i Allmänt,

Joh 20:24-29 En av de tolv, Tomas, som kallades Tvillingen, hade inte varit med när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: "Vi har sett Herren", men han sade: "Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida tror jag det inte." En vecka senare var lärjungarna samlade igen, och Tomas var med. Då kom Jesus, trots att dörrarna var reglade, och stod mitt ibland dem och sade: "Frid åt er alla." Därefter sade han till Tomas: "Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!" Då svarade Tomas: "Min Herre och min Gud." Jesus sade till honom: "Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror."
Idag ställer kyrkan framför oss Tomas Apostel. Han var inte på plats när Jesus visade sig för lärjungarna­ dagarna efter­ påsk. De kunde se spik­hålen i Jesu händer, och fick ta emot hans fridshälsning. Men Tomas hade svårt att tro om han inte själv fick möta Jesus som uppstånden. En vecka senare fick han känna Jesu sårmärkta händer, visa sin tillgivenhet och ta emot uppmaningen: ”Tvivla inte, utan tro!”. Berättelsen om Tomas är en av evangeliernas mest trosstärkande. Den både tröstar oss i vår osäkerhet, och visar hur varje tvivel kan bli födelseplatsen för en ny och djupare visshet. Samtidigt framhåller den, genom Jesu ord till Tomas, tecknet på sann mognad: att förbli vid sin kärlek till Kristus även när tron inte bekräftas av sinnena. Av tvivel stimuleras vi att tänka om. Då blir syftet snarare att stärka sin uppfattning än att ändra den. Tvivel kan också vara grunden till en fråga, som ger ett svar, vilket i sin tur motiverar ett beslut. Däremot får tvivel aldrig bli ett permanent tillstånd. Tvivlet kan liknas vid en fot som är lyft till ett steg- framåt eller bakåt. Innan foten har satts ner är inte steget taget. Om du drabbas av tvivel ska du låta tanken på Tomas uppmuntra dig. Han blev inte kvar i sitt tvivel utan lät Jesus förvandla det till TRO. Ta det också som en uppmuntran att många andra trogna Kristi efterföljare har kämpat med tvivel. De svar Gud har gett dem kanske kan hjälpa dig också? Bli inte kvar i ditt tvivel utan gå vidare till beslut och TRO. Samtala med en präst eller troende vän om ditt tvivel. De tvivel som aldrig uttrycks i ord får sällan svar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela