witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Reträtts helig tid

Publicerad 2017-12-09 08:59:57 i Allmänt,

Hej, hej!
 
Just nu sitter jag i en kyrkan i Jakobsberg. Under helgen leder jag advents reträtt i Helge Trefaldighetens församling. 
Vad betyder reträtt? 
 
Man kan säga att det är ett uttryck s

om används i kristet-religiösa sammanhang och betyder att dra sig tillbaka i

stillhet, för en eller flera dagar. 

 

 

Församlings reträtt gör man oftast i advent eller i fastetiden. Det är en helg när församling kan förbereda sig till stora högtider (Jul eller Påsk)

.
För f. Krystians församling bestämde jag mig att prata lite grann kring ämne: Går det att leva i kyskhet, lydnad och fattigdom i dagens värld?
 
 
Igår ändrade jag lite mina planer på grund av Jungfru Marias Obefläckade Avlelsens högtid. Istället om lydnad pratate vi om Maria, som är vår förebild.Maria är vår förebild på odmjukhet, hur kan vi lita på Guds planer, tack vare henne kan vi känna bättre till Jesus. Den helige Johannes Paulus II sade att varje en av oss kan gå i Marias skola för att lära sig Jesus. Hon frågade inte för mycket, hon bara gjorde det som gud ville av henne - det är vårt mål som vi borde sträva efter. Göra allt som stämmer med Guds vilja, oavsätt om det är svårt eller inte. 
Därför Kyrkan ställer framför oss Jungfru Maria just idag. Hon upplevde den första Advent. Vi väntar med Henne på Jesu ankomst. Hon kan hjälpa oss att förbereda oss själva, våra familjer och bekantar tilll Jul tiden. 
 
Under reträtt har man mer tid att stanna, meditera och be lite mer. Alla som har kommit igår till kyrkan bad jag att göra hemläxa. Du kan också försöka att göra denna. 
 
Många människor säger att dem känner sig ensamma, att Gud har glömd om dem eller Han är döv och hör inte på deras böner. Med det är inte sannt, Han är Gud, han hör allt och vill alltid hjälpa oss. 
För att visa det, att Gud är den bästa som finns, läs gärna 1 Korinthierbrevet kapitel 13. MEN istället ord kärlek läs Gud. Då ska du se vem Gud egentilgen är, hur mycket är han nödventig för oss.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela