witoldofm.blogg.se

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Dagens Evangelium - Luk 12:39-48 - Herre, gäller din liknelse oss eller alla?

Publicerad 2016-10-19 09:24:54 i Allmänt,

Jesus sade: "Ni förstår väl att om husägaren visste när tjuven kom, skulle han hindra honom från att bryta sig in i huset. Var beredda, också ni, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen.” Petrus frågade: ”Herre, gäller din liknelse oss eller alla?”

Herren svarade: ”Tänk er en trogen och klok förvaltare som av sin herre blir satt att ha hand om tjänstefolket och dela ut maten åt dem i rätt tid. Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall. Sannerligen, han skall låta honom ta hand om allt han äger. Men om den tjänaren tänker: Det dröjer innan min herre kommer, och så börjar slå tjänstefolket och äta och dricka sig full, då skall hans herre komma en dag när han inte väntar honom och vid en tid som han inte vet om och hugga ner honom och låta honom dela lott med de trolösa. Den tjänaren som vet vad hans herre vill men ingenting förbereder och inte handlar efter hans vilja, han skall piskas med många rapp. Men den som av okunnighet gör sådant som förtjänar prygel, han skall bara piskas med några få rapp. Av den som har fått mycket skall det krävas mycket, och den som har anförtrotts mycket skall få svara för desto mera.

 
Luk 12:39-48
 
Dagens evangelietext fortsätter med budskapet om att vara vaken och redo. Varje dag är en mikrokosm av livet och vi är kallade att leva det så fullt och meningsfullt som möjligt. Sankt Irenaeus säger att "Guds ära är den fullt levande människan. Jesus säger ofta att det är den som är ansvarsfull och pålitlig i det lilla som också är mest lämpad för att ansvara för det stora. Handlar jag i mitt dagliga liv ansvarsfullt i det som kan förefalla obetydligt? Att "vara beredd" innebär att jag försöker följa de vägar som Gud utstakat i mitt liv och runt omkring mig. Jag ber, att jag inte förorsakar att Guds konungadöme försenas.
 
Att förbli alert kan innebära att leva i ett tillstånd av nervös ängslan. Det kanske kan liknas vid en inställd radiomottagare eller ett konfigurerat e-mail konto som är redo att ta emot alla inkommande meddelanden. Kan mitt liv omfattas av ramar som behöver rättas till eller avstämmas? Behöver jag några filter som kan hjälpa mig att inte distraheras av mindre viktiga signaler?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Witold ofm

jag är en katolsk präst och munk från Västerås som hör till s.t Franciskus av Assisi orden. Stiftsungdomspräst som samarbetar med bästa ungdomar i världen: Sveriges Unga Katoliker

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela